Yhdistyksen kokoukset ja materiaalit

Pidä Lappi Siistinä ry:llä on kaksi sääntömääräistä kokousta vuodessa. Kevätkokous pidetään maalis-huhtikuussa ja syyskokous loka-marraskuussa. Kevätkokouksen asialistalla ovat edellisen vuoden tilinpäätös ja toimintakertomus. Syyskokouksen asialistalla ovat seuraavan vuoden toimintasuunnitelma, tulo- ja menoarvio, jäsenmaksujen suuruudet ja hallituksen jäsenten sekä puheenjohtajan valinta.

Yhdistyksen kokoukset 2024

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin Teamsin välityksellä 21.3.2024. Kokouksessa esitettiin ja hyväksyttiin vuoden 2023 tilinpäätös ja vuosikertomus sekä myönnettiin vastuuvapaus hallitukselle ja muille tilivelvollisille.

Tärkeimpinä nostoina toimintakertomuksesta poimittiin seuraavat:
– Vierailuilla tavoitettiin 6850 lappilaista päiväkotilaista, peruskoulun
oppilasta ja opettajaa ja tapahtumissa tavoitettiin 22415 henkilöä.
– Verkkoviestintää kehitettiin saavutettavammaksi ja talkootapahtumia ulottumaan laajemmalle alueelle.
– Rovaniemellä järjestetty seminaari oli yhdistyksen 35-vuotisjuhla ja Kultainen luuta -palkinto myönnettiin yhdistyksen perustajajäsenelle Lassi Karivalolle.
– Yleisö äänesti yhdistyksen Osuuskauppa Arinan lahjoituksen saajaksi ja myös Pohjolan Osuuspankki myönsi lahjoituksen työhön Lapin ympäristön hyväksi. Ympäristöseminaariin yhdistys sai Oulun Energialta Miljöö innovaatiotukea ja Rovakaira Oy lahjoitti e-laskukampanjastaan osuuden yhdistykselle.

Tilivuosi oli yhdistykselle odotetusti tappiollinen, johtuen muun muassa kohonneesta korko- ja hintatasosta, henkilöstömuutoksista ja määräaikaisten yhteistyösopimusten päättymisestä. Talouden kestävöittämistoimet on aloitettu jo vuoden 2023 kuluessa muun muassa vaihtamalla edullisempiin toimitiloihin, kilpailuttamalla taloushallinnon palvelut, hankkeistamalla kehitystyötä, solmimalla uusia kumppanuuksia ja sopeuttamalla toimintoja. Tärkeä osa varainhankinnan kehittämistä on vuonna 2023 aloitettu selvitys yhdistyksen kumppanuuksien ja sponsoroinnin kehittämisestä.

Yhdistyksen tulot olivat tilikaudella 2023 +153 538 euroa ja kulut -181 634 euroa. Alijäämää kertyi -28 096 euroa. Alla olevista kuvaajista käy ilmi, että tuloista suurin osuus koostui Ympäristöministeriön harkinnanvaraisesta toiminta-avustuksesta (49 %) ja yritysyhteistyöstä (24 %). Kululuokista suurin oli henkilöstökulut (62 %).

Toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen voit kokonaisuudessaan lukea sivun alta.

Yhdistyksen kokoukset 2023

Yhdistyksen syyskokous pidettiin Teamsin välityksellä 20.11.2023. Kokous hyväksyi yhdistyksen toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2024. Ensi vuonna yhdistyksen päätavoitteita tulevat olemaan muun muassa sidosryhmäsuhteiden ja palveluiden kehittäminen, verkostoituminen Lapissa kuntatasolla sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa sekä oman tapahtumatuotannon ja viestinnän kehittäminen. Jäsenmaksu päätettiin säilyttää nykyisellään 25 eurossa. Hallituksen puheenjohtajana vuonna 2024 jatkaa Jarmo Ketola ja hallituksen jäsenistä ensi vuonna jatkaa Irma Ketola, Matti Laaksonen ja Elina Laaksonen. Uutena jäsenenä hallitukseen valittiin Satu Pirttilä.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin etäkokouksena Teamsin välityksellä 23.3.2023. Kokouksessa esitettiin ja hyväksyttiin vuoden 2022 tilinpäätös ja vuosikertomus sekä myönnettiin vastuuvapaus hallitukselle ja muille tilivelvollisille.

Yhdistyksen kokoukset 2022

Yhdistyksen syyskokous pidettiin 24.11.2022 Teamsin välityksellä. Kokous hyväksyi yhdistyksen toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2023. Ensi vuonna yhdistyksen päätavoitteita ovat mm. varainhankinta, viestinnän kehittäminen, yhdistyksen tunnetuksi tekeminen sekä jäsenten sitouttaminen ja aktivointi. Jäsenmaksu päätettiin pitää entisellään 25 eurossa. Hallituksen puheenjohtajana tulee vuonna 2023 jatkamaan Jarmo Ketola ja hallituksen jäsenistä ensi vuonna jatkaa Asko Häiväläinen, Anu Nipala sekä Irma Ketola. Uusina jäseninä vuoden 2023 hallitukseen valittiin Matti Laaksonen, Elina Laaksonen ja Pirkko Räsänen.

Yhdistyksen ylimääräinen kokous pidettiin 10.6.2022. Kokouksen asialistalla oli uuden puheenjohtajan valinta eronneen tilalle sekä uuden tulo- ja menoarvion hyväksyminen. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti Jarmo Ketola.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 4.4.2022 ja siinä käsiteltiin 2021 syyskokouksen sekä 2022 kevätkokouksen asialistat. Käsiteltäviä asioita oli paljon, mikä vaikutti kokouksen kestoon, mutta sääntömääräiset asiat saatiin käsiteltyä. Hallitus päätti jäsenmaksujen korotuksista yksimielisesti. Vuoden 2022 henkilöjäsenmaksuksi päätettiin 25 euroa ja alennusryhmille 15 euroa. Hallitus sai myös kaksi uutta jäsentä: Jarmo Ketolan ja Anu Nipalan.

Ohesta löydät uusimman toimintakertomuksen ja toimintasuunnitelman. Vanhemmat materiaalit löydät materiaalipankista.

Pidä Lappi Siistinä ry:n toimintasuunnitelma 2024

Pidä Lappi Siistinä ry:n toimintakertomus 2023